چه موقع داستان سرایی را به كار ببریم؟

به این سؤال در تعریف قبلی تا حدودی پاسخ داده شده است. سازمان‌های زیادی داستان‌سرایی را برای انتقال دانش كارشناسان به افراد جوان به كار می برند. بعضی سازمان‌ها هم داستان سرایی را برای در میان نهادن درس‌های یادگرفته شده در یك پروژه با همكارانی كه در انجام آن پروژه سهیم نبوده‌اند، به كار می‌برند. چون داستان سرایی ممكن است علاقه حضار را برانگیزد و شركت كنندگان افرادی را با علاقه مشترك در این جلسات بیابند، ترتیب دادن سیستم‌های پیگیری برای بحث درباره موضوع مطرح شده از قبیل گروه‌های تمرین یا فضای همكاری مجازی می‌تواند مزایای به دست آمده در این جلسات را حفظ كند و حتی افزایش دهد.

چگونه داستان سرایی را به كار ببریم؟

اساساً برگزاری جلسات داستان سرایی بسیار ساده است: شخصی را كه در مورد خاص دانش كافی دارد بیابید، عده‌ای كه دارای علایق مشترك هستند، در یك جا جمع كنید و بگذارید كه آن شخص داستانش را در برابر افراد بیان كند.
ولی به دست آوردن نتایج مورد انتظار به این آسانی نیست. این‌ها گام‌های اولیه همراه با بعضی اشارات مفید برای داستان سرایی موفق است:
گام اول: موضوع دانشی را كه می‌خواهید به دیگران در سازمان خود منتقل كنید را مشخص نمایید. موضوعات كم اهمیت را انتخاب نكنید، این كار نه تنها وقت شما را تلف می‌كند، بلكه پیام غلطی هم به سازمان شما می‌فرستد.
گام دوم: شخص مناسبی را كه تجربه غنی‌ای دارد بیابید و از او بخواهید كه داستانش را بیان كند. اشتیاق و فصاحت داستان سرا كلید ورودی داستان سرایی موفق است. بنابراین شما ممكن است كه مایل باشید كه داستان را همراه با داستان سرا آماده كنید. ترتیب گام‌های یك و دو می‌توانید برعكس شوند.

گام سوم: برای جلسه داستان سرایی در بین افراد كاندیدای شركت تبلیغ كنید.

گام چهارم: جلسه را نگه دارید. ممكن است بهتر باشد كه فضایی غیررسمی، نسبت به گردهمایی‌های معمولی، به وجود بیاورید. این كار را می‌توان با تغییر ترتیب نشستن، اموری كه خستگی نمی آورد(4)، ترتیب جلسات آشنایی انجام داد. شما ممكن است بخواهید كه یك گردهمایی كوچك غیررسمی پس از جلسه تشكیل دهید تا به ایجاد ارتباط بین شركت كنندگان و داستان سرا كمك كند.

گام پنجم: نتیجه جلسه داستان سرایی را با نفوذ به كار ببندید. این گام برای تأثیر حداكثر داستان سرایی حیاتی است. چند نكته مهم در اینجا می‌آوریم:

 جلسه را روی ویدئو ضبط كنید و ویدئو را در شبكه داخلی اینترنتی شركت بگذارید، تا همه كاركنان بتوانند از آن استفاده كنند گروهی از كسانی كه علاقه زیادی به موضوع دارند و داستان سرا درباره موضوع بحث شده تشكیل دهید، داستان سرا معمولاً صاحب این گروه می‌شود

 جلسات داستان سرایی را بطور مداوم تشكیل دهید، تا به كاركنان این فرصت داده شود كه هم در این جلسات شركت كنند و هم داستانشان را بگویند

.ویدئو

تئوری و عمل در داستان سرایی در آدرس زیر می‌توانید بیابید:
www.youtube.com/watch?v=UFC-URW6wkU& feature=player_embedded
منابع تحقیق:
Brown,J., S. S. Denning,K.Groh,and L.Prusak,Storytelling in Organization
www.amazon.com/dp./0750678208
Stephen Denning`s website at www.stevedenning.com,/site/Default.aspx
Wikipedia."Storytelling",Available at
http://enwikipedia.org/wiki/Storytelling

پی‌نوشت‌ها:

1.Storytelling
2.Stephen Denning
3.Madagascar Story
4.Serving Refreshment

منبع مقاله :
یانگ، رونالد،(1391)، ابزار و تكنیك‌های مدیریت دانش، مترجمان: محمدباقر نوبخت، سیدكامران یگانگی، تهران: مركز تحقیقات استراتژیك، چاپ اول

 

نقش داستان و قصه در موفقیت فردی و سازمانی

قصه های فارسی در فرهنگ ایرانی

صداقت قصه و گویا بودن آن

قصه های ایرانی

اثر تربیتی قصه

قصه در ادب رسمی

قصه گویی و شاهنامه خوانی

داستان ,كه ,سرایی ,كار ,گام ,شركت ,داستان سرایی ,داستان سرا ,سرایی را ,به كار ,ممكن است ,جلسه داستان سرایی

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

مستر bamin خـــبــرِ آفـــاق انتشارات زبان علم اشپزی فروشگاه اینترنتی قاصدک طلایی ياوران كتاب کلینیک فیزیوتراپی | اخبار و مقالات تخصصی گروه بدر کنگان دانلود نمونه طرح جابربن حیان