سبک داستانی خبر در واقع همان سبک داستانی است که داستان نویسان در تبدیل موضوع های بدیع و هنجاری خود از آن استفاده می کنند. داستان در یک مقطع زمانی اغاز و دنبال می شود. در حقیقت داستان با توصیف و بیان هر آنچه که در یک برش مقطعی از زمان توسط فرد دیده شده است ، به وجود می اید. با این تفاوت که داستان نویس این اجازه را دارد تا برای بیان شیواتر و جذاب تر از تخیل خود نیز استفاده کند اما تنظیم خبر بر اساس سبک خبری داستان به طور کامل مبتنی بر مشاهدات خبرنگار و ثبت دیالوگ ها و جملاتی است که توسط شخصیت های واقعی خبر بیان شده است. توصیف شخصیت ها برای تداعی بهتر موقعیت در ذهن مخاطب بایستی بر اساس آنچه که دیده شده است انجام شود.کم و زیاد کردن توصیف ها و پردازش ها چه در شکل ظاهری شخصیت ها و چه در گفتگوهای رد و بدل شده و چه در به کارگیری کلمات بایستی عینی باشد . رعایت اصل عینیت در رومه نگاری حائز اهمیت است. خبرنگار چشم و گوش و زبان جامعه و مردمش است. چشمهاهای مردم چگونه می بینند؟ بزرگ تر از آنچه هست یا کوچکتر؟ مسلما عینی می بینند. هر چند در فرایند درک تصویر ذهن و حافظه عملیلاتی خاص را برای درک مطلب دنبال می کنند و انچه که رویت شده و توسط اعصاب و نخاع به تالاموس منتقل شده را با اندوخته های قبلی ذهن تلفیق کرده و تصویری آنگونه که خود فرد می خواهد به او نشان می دهند اما با این حال اگر خبرنگار در بدو امر یک خودکار روان نویس و یک دفترچه یاداشت مناسب همراه داشته باشد و در فاصله کمتری به ثبت انچه دیده بپردازد و یا به بیان بهتر عناصر هفتگانه مورد نیاز خود را همچون چی؟ کی؟ کجا؟ چه وقت؟ چگونه؟ چرا؟ و نهایتا دیگه چی؟ را یادداشت نماید. ضریب خطای حافظه را کاهش خواهد داد.

سبک داستانی خبر برای مخاطب از جذابیت ویژه ایی برخوردار است . بایستی توجه داشت بخش عمده ایی از میراث فرهنگی و حمکت نظری و عملی ما در قالب داستان به ما منتقل شده است. بوستان ، گلستان، منطق الطیر، مثنوی معنوی و. همه سرشار از حکایات و داستان های شیرینی است که مردم دوران مختلف راه و رسم زندگی را از انها آموخته اند.

لذا روح مخاطب ایرانی با بیان مطلب به سبک روایی و داستانی ارتباط عمیقی دارد. همانگونه که با طنز نیز همین ارتباط معنایی را دارد.

در سبک داستانی خبرنگار بایستی افراد، فضا و آنچه که روی داده است به خوبی توصیف و تبیین شود تا عینیت رویداد در ذهن مخاطب به خوبی نمایان شود.

برای نوشتن خبر به سبک داستانی ابتدا بایستی خبرنگار به خواندن داستان های داستان نویسان خصوصا معاصر بپردازد. تمرین درنوشتن داستان گام دوم برای رسیدن به تواناای لازم برای تنظیم رویداد به سبک خبری داستان می باشد.

توجه به اصل نیاز مخاطب به ما این مطلب را یاداوری می کند که این سبک نیز مانند بقیه سبک های خبری تنها مخصوص رویدادهایی خاص است. به واقع زمانی که توسط رویداد انتخاب شود، به خوبی عناصر خبر را در خود نشان می دهد. ارایه اطلاعات و پاسخ های عناصر نه به ترتیب بلکه بر اساس روایتی موزون و درهم تنیده انجام می شود.مثلا اطلاعات تکمیلی می تواند همان گفتگوها و محاوره هایی باشد که بین شخصیت های رویداد رد و بدل می شود.

انسجام روایت اصل اول تنظیم خبر به این سبک می باشد. اصل دوم  توجه به ذائقه و زبان مخاطب است. استفاده از صنعت ادبی بیان و بدیع و استعاره ها و مجاز ها و ترصیع ها بالاتر از درک مخاطب مرز بین داستان نویسی و تنظیم خبر به سبک داستانی است. فراموش نکنید ما بر اساس سطح درک مخاطب و زبان او بایستی بنویسیم. استفاده از کلمات و تزیین جملات که باعث حرکت متن به سمت نظم باشد. از درک مخاطب خارج بوده و مسلما اصل زبان و ذائقه مخاطب و ساده نویسی را زیر سوال خواهد برد.

داستان خبری با توصیفات ساده و روان اما شیوا و زیبا و شخصیت هایی ملموس آغازشده تا آنجا که حتی مخاطب می تواند فرد را همانگونه که خبرنگار دیده ،با حالت مو و لباس، در ذهن تداعی نمایدو با دنبال کردن حالات و گفتگوها و صحنه هایی که شخصیت ها در آن رفتار خود را دنبال می کنند ، دنبال می شودو سپس هنگامی که به خوبی مسئله و هدف اصلی خبر را دنبال نمود پایان می یابد.

 

 

نقش داستان و قصه در موفقیت فردی و سازمانی

قصه های فارسی در فرهنگ ایرانی

صداقت قصه و گویا بودن آن

قصه های ایرانی

اثر تربیتی قصه

قصه در ادب رسمی

قصه گویی و شاهنامه خوانی

سبک ,داستان ,مخاطب ,داستانی ,ها ,های ,سبک داستانی ,ها و ,به خوبی ,دنبال می ,بر اساس

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

اولين افسانه پالاش (وکیل پایه یک دادگستری) راز های زندگی پایان نامه و مقالات و پروژه های برنامه نویسی هوپاد اخبار گردشگری ایران پایگاه محتوای آموزشی دانشگاهی frectalisthonar neshate کاپا برای نوشتن